dinsdag 11 januari 2011

SOS SLECHTE ETER

De laatste maanden eet Liv heel slecht. Enkele lepeltjes soep (mét "backerbsen"), wat vlees (mét ketchup) en heel weinig aardappelen en groenten. Vandaag hadden we afgesproken dat ze x lepeltjes soep moest eten en pas dan haar bord met vlees kreeg.  We wilden dat ze nog twee lepeltjes soep at, en daarna zou ze haar bord krijgen. Wat een drama! Het lief hield vol, zei 20 keer opnieuw "Liv, je krijgt je bord met vlees pas als je nog twee lepeltjes soep hebt gegeten". Liv raakte helemaal over haar toeren van colère en ik vond het dat allemaal niet waard. Dus madame heeft haar zin gekregen en de twee lepeltjes soep bleven in het kommetje en belandden daarna in de wc. Is ze te klein (22 maanden) om te begrijpen dat ze na die twee lepeltjes soep haar bord met vlees krijgt? Of te koppig?

Dat is deel 1 van het probleem. Goede raad is welkom.

Liv drinkt 's avonds nog een flesje melk. Omdat wij vaak laat eten, drinkt ze om 8 uur niet haar volledige flesje van 300ml leeg, maar wordt rond middernacht nog eens wakker en dan geven we haar de rest van het flesje. Ik weet dat ze ondertussen wel de nacht zou moeten kunnen overbruggen met een flesje voor het slapengaan, maar ik denk dat ze 's nachts honger heeft en dus niet kan slapen omdat ze overdag zo weinig eet. Dat is deel 2 van het probleem. Ook hier is goede raad welkom.

4 opmerkingen:

  1. Hoi,
    weinig raad, veel herkenning! Ik heb een dochter van 16m, ook de meest slechte eter (en drinker).

    Als ik je verhaal vergelijk met onze kleine dame, denk ik niet dat ze te klein is om het te begrijpen, maar dat ze gewoon nog niet ontvankelijk is voor chantage. Ze wil gewoon geen soep, hoe hoog of laag je ook springt. Misschien werkt het beter om een stukje vlees in de soep erbij te doen? Bij ons werkt haar foppen of afleiden veel beter dan het gevecht om de sterkste, omdat haar stembanden altijd winnen van onze trommelvliezen ;). Maar wie weet krijgen we hier over een paar jaar spijt van, zoals schoonmama beweert.

    Wij proberen er zoveel mogelijk geen gevecht van te maken, en laten haar uit haar stoel als ze het stilzitten zat is. We roepen haar dan elke minuut om een hapje te komen halen, en dat werkt redelijk. Op die manier eet ze meestal nog een paar hapjes.
    Soep gaat er bij ons erg goed in als we er brood doorheen doen, dan kan ze het zelf met een lepeltje en haar handen naar binnen werken omdat het wat dikker is. Met name erwtensoep vindt ze heerlijk.

    Wat drinken en slapen betreft, vind je het een probleem om haar rond middernacht de rest van de flesje te geven? Of vind je dat ze door 'hoort' te slapen? 300ml is trouwens aardig wat hoor, ik heb er nooit meer dan 180ml in gekregen.
    Wij hebben ook nog steeds nachtvoedingen, die me ook gerust stellen dat ze nog wat calorieen binnenkrijgt.
    Aan de andere kant, als ze 's nachts honger heeft omdat ze overdag niet eet, zou je dit ook om kunnen draaien door haar geen fles meer te geven, dan krijgt ze overdag honger? Of is dit rare logica?

    In ieder geval, heel veel succes!

    O ja, misschien kan je eens mailen met prutsen, daar heb ik ook wel eens over grote eet-problemen gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Floor,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Als bij wonder heeft ons meisje de afgelopen twee nachten doorgeslapen en ook redelijk goed gegeten. Hoera!

    Ik vind het niet zo erg om haar omstreeks middernacht nog een flesje te geven, maar de laatste weken werd ze steeds vaker wakker 's nachts en liep mijn vriend hier rond als een wrak (hij staat op, aangezien ik hoogzwanger ben).

    En aangezien ze tot voor enkele maanden een echt soepboerinneke was, en daarnaast bijna geen groenten eet, en ook nog eens vaak ziek is, wil ik echt dat ze toch haar soepvitamientjes binnenkrijgt...

    Maar we hopen dat de positieve trend van de afgelopen dagen zich voortzet :)

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ach veerle, die nachtvoedingen...binnenkort moet je er toch weer uit... :)

    misschien nog eens soep invriezen in ijsjesvorm? Een ijsje wortelen met koreander? Ik doe mee met Olivia!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik begin morgen te experimenteren Lies, en ik laat je weten wanneer de eerste proefsessie doorgaat :) btw: met een kleine van 4.5 kg ga ik geen nachtvoedingen moeten geven, die slaapt meteen door- "elk nadeel heb z'n voordeel"

    BeantwoordenVerwijderen